Presentación
Presentación
- El próximo lunes 31/6/2021 a las 17h se realizará la presentación online del máster doble a través del siguiente enlace:
El Máster Universitario en Pluralismo religioso: judíos, griegos y árabes desde la Tardoantigüedad a la Edad Moderna tiene como objeto el estudio y la formación del estudiantado en el fenómeno del pluralismo religioso, especialmente el circunscrito a las culturas hebrea, helena y árabe en sus distintos niveles: desde la edición de un texto o la creación de cualquier otro objeto cultural, su difusión, análisis y enseñanza, con el desarrollo y aplicación de la metodología científica imprescindible para su estudio.
Además, se ofrece la oportunidad de cursar el doble título de máster internacional Religion and Pluralism en coordinación con la Universidad de Groningen (Holanda), uno de los centros de estudio más prestigiosos del mundo, cuya información puede consultarse aquí.
The M.A. in Religious Pluralism: Jews, Greeks, and Arabs from the Post-Classical Era to the Early Modern Period seeks the study and the formation of the student in religious pluralism phenomenon, especially the Hebrew, Hellenic and Arabic cultures in different levels: from the edition of a text to the making of any other cultural issue, its spreading, analyse and teaching, with the develop and enforcement of the necessary scientific methodology for its study.
It is also remarkable that the present M.A. offers the opportunity of applying to the Double International Master Degree Religion and Pluralism coordinated with the University of Groningen (The Netherlands), one of the most prestigious Centres of study in the world, whose information can be consulted here.
Datos Generales del Título
Fechas publicación RUCT:
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Consejo de Ministros: 17/09/2021
Publicación Plan de Estudios: BOE de 16/06/2022
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Curso académico implantación:
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2021/2022
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Rama conocimiento:
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Arte y Humanidades
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Duración programa (créditos/años):
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60 créditos / 1 año
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Tipo enseñanza:
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Oficial
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Modalidad:
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Semipresencial/ A distancia
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Lenguas utilizadas impartición:
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Inglés |
Plazas ofertadas:
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40
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Memoria Máster (Verifica):
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Descargar
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Información del Sistema de Garantía de Calidad:
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Enlace
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Recursos materiales disponibles |
Descargar |
M.A. Overview
Publication dates RUCT:
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Consejo de Ministros: 17/09/2021
Publicación Plan de Estudios: BOE de 16/06/2022
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Starting Academic Year:
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2021/2022
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Branch of Knowledge:
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Humanities, Arts
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Programme (ECTS/Year):
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60/1
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Course Type:
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Formal
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Modes:
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Blended learning / Online
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Language:
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English |
Tuitions offered:
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40
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Master application (Verifica):
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Download
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Information about the quality assurance system::
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Link
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Available Material Resources:
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Download |
Acceso
El perfil académico idóneo para cursar este Máster se corresponde con graduados/as en el área de conocimiento de Humanidades, Artes y Educación. De acuerdo con el Real Decreto R.D. 43/215, del 2 de febrero (BOE de 3 de febrero de 2015), donde se establece la ordenación de los nuevos estudios universitarios oficiales, para acceder a las enseñanzas oficiales de Máster será necesario:
- Estar en posesión de un título universitario oficial español u otro expedido por una institución de educación del Espacio Europeo de Educación Superior que faculte en el país expedidor del título para acceso a enseñanzas de Máster.
- Estar en posesión de un título procedente de sistemas educativos ajenos al Espacio Europeo de Educación Superior, no necesariamente homologado, siempre que se acredite un nivel de formación equivalente a los correspondientes títulos universitarios oficiales españoles, que facultan para el acceso a enseñanzas de posgrado.
- Expediente académico.
Entry Requirements
The eligible academic profile to enrol this Master Degree is the Bachelor degrees in Humanities, Arts, and Education. According to the R.D. 43/215, February 2th (BOE de 3 de febrero de 2015), where the information of the new formal University studies is giving, for applying on an formal master degree are mandatory:
- Spanish Bachelor’s Degree or from any other Higher Educational Institution of the European Area authorized to award the access to M.A. studies.
- Bachelor’s degree from any other Educational Institution outside the Higher European Education Area, not necessarily homologated, which provides that the applicant has equal level of educational formation, similar to the official Spanish Bachelor’s degrees, that allows access to M.A. education.
- Academic Record.
Perfil alumnado nuevo ingreso:
Además de los requisitos de acceso general mencionados anteriormente, el acceso al Máster se regirá por los siguientes criterios:
Prioridad alta: Licenciatura o Grado del Área de Estudios Árabes e Islámicos, Estudios Hebreos y Arameos, Estudios Clásicos, Filosofía, Ciencias Religiosas, Ciencias Sociales y Humanidades: Filología Hispánica, Historia, Historia del Arte, Humanidades, Gestión Cultural, Historia del Cine. Estos son los perfiles de ingreso recomendados, dada su afinidad con las características de contenido y formativas del máster.
Prioridad media: Licenciatura o Grado en Estudios Ingleses, Traducción e Interpretación, Historia del Cine, Ciencias de la Educación.
Prioridad baja: Licenciatura o Grado en el resto de la oferta académica de las Universidades nacionales y extranjeras.
First Year M.A. Students
In addition to the aforementioned general entry requirements, the admission to the MA will depend on the following criteria:
High Priority: Bachelor’s Degree on Arabic and Islamic Studies, Hebrew and Aramaic Studies, Classical Studies, Philosophy, Religious Studies, Social Sciences and Humanities, Spanish Philology, History, Art History, Cultural Administration, Cinema History. These are the recommended Bachelor’s Degrees due to their affinity with the M.A.’s content and formative features.
Medium Priority: Bachelor’s Degree on English Studies, Translation and Interpretation, Education Sciences.
Low Priority: Other Bachelor’s Degrees from any other Programme in a National or Foreign University.
Perfil Académico de Admisión:
Requisitos de admisión
Dadas las características específicas de las materias ofertadas, es necesario que el alumnado certifique la posesión de un nivel intermedio (B2) de inglés.
La selección se hará en función de la documentación aportada por el/la solicitante, no habiendo pruebas o exámenes de admisión específicas.
El/la candidato/a (deberá demostrar documentalmente los méritos enunciados, según los requisitos generales de la UCO.
La admisión quedará sin efecto si los documentos no se aportasen en el plazo y forma requeridos o si posteriormente se probase que estos documentos no se corresponden con la legalidad exigida.
Other Requirements for admission
Due to the specific characteristics of the courses in these M.A., sufficient proficiency in English is required (Upper Intermediate certificate – B2).
The selection will be performed based on the documents presented by the applicant. There are not exams and/or access tests.
Applicant must document the merits stated above, according to the general requirements of the University of Cordoba.
Admission will be without effect if the documents are not provided in the required time and form, or if it is subsequently proven that these documents do not correspond to the required legality.
Procedimiento admisión:
El procedimiento de admisión será el establecido con carácter general. La solicitud de acceso se realizará a través del Distrito Único Andaluz.
Registration procedure
The registration procedure will be that established on general basis; the applicant must request access through the ‘Distrito Único Andaluz’.
► Preinscripción/Matrícula
Salidas profesionales y académicas:
-
Profesionales:
Los/as estudiantes egresados/as que no opten por el camino de la docencia o investigación pueden encontrar empleo en editoriales y medios de comunicación, en archivos y bibliotecas, en proyectos de dinamización cultural (en servicios culturales, en empresas de imagen y comunicación, entre otras).
Además, la gama de posibles empleos para alguien con un conocimiento exhaustivo de las raíces religiosas europeas (judaísmo, cristianismo e islam y sus relaciones) es considerable. Algunos podrían ser:
- Profesionales en ONGs que requieren de una sensibilidad cultural y conocimiento de las tradiciones religiosas.
- Departamentos gubernamentales y servicios sociales que requieren este perfil.
- Apoyo especializado para grupos de expertos o formaciones políticas (consultoría, investigación, etc.).
- Profesionales dentro de las comunidades religiosas, ya sea como clero (después de una preparación profesional adecuada) o como apoyo administrativo (especialmente en lo relacionado con el diálogo interreligioso).
- Periodismo, escritura y edición en los campos relacionados con la religión, la diversidad y la política.
- Profesionales en editoriales especializadas.
- Profesionales en instituciones culturales como museos o como gestores culturales.
-
Job Prospects
Those M.A. students who are not interested in the fields of teaching and/or research may work in publishing houses and Media, archives and libraries, in projects of cultural promotion and dynamism (cultural services, image and communication companies, etc.)
Also, the range of possible employment prospects for someone with a somewhat refined knowledge of the religious European roots (Jewish, Christian, and Islamic origins and mutual relations) is considerable. These include:
- NGO positions requiring cultural sensitivity and knowledge of religious traditions.
- Departments of government (civil service) requiring this kind of background.
- Supporting (e.g., consulting, research) roles in think-tanks or policy-formation groups.
- Work within religious communities, whether as clergy (after suitable professional preparation) or administrative support (especially of interfaith dialogue).
- Journalism, writing, and editing in the fields of religion, diversity and politics.
- Work with publishing houses.
- Positions in cultural institutions such as museums or as cultural managers.
Director/a
Israel Muñoz Gallarte
Departamento de Estudios Filológicos y Literarios
Facultad Filosofía y Letras
Correo electrónico: Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo.
Direction
Israel Muñoz Gallarte
Philological and Literary Studies Department
Faculty of Humanities
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Secretario/a
Lourdes Bonhome Pulido
Estudios Semíticos
Facultad de Filosofía y Letras
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Secretary
Lourdes Bonhome Pulido
Semitic Studies
Facultu of Humanities
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Plan de Estudios y Profesorado
Plan de Estudios
El perfil Genérico-Semipresencial no admite alumnos de nuevo ingreso a partir del curso 2023/2024.
Perfil genérico - Semipresencial
- Módulo I: Introducción al estudio de las religiones
Código
| Nombre de la Asignatura
| Créditos
| Caracter
| Guía
|
631003 |
De Atenas a Occidente: La Transferencia de los Conocimientos Helenos a la Europa Renacentista |
4 |
Obligatoria |
-
|
631002 |
De Bagdad a Córdoba: La Aportación Cultural del Judaísmo Andalusí |
4 |
Obligatoria |
-
|
631005 |
De Oriente a Occidente: La Recepción del Saber en Al-Andalus |
4 |
Obligatoria |
-
|
631001 |
Estructuras de la Transferencia del Saber |
4 |
Obligatoria |
-
|
631004 |
Las Minorías Religiosas en la España de los Siglos XV al XVIII |
4 |
Obligatoria |
-
|
- Módulo II: Especialidad
Código
| Nombre de la Asignatura
| Créditos
| Caracter
| Guía
|
631007 |
Fuentes para el Estudio de las Minorías Étnico-Religiosas de los Siglos XV y XVIII |
5 |
Obligatoria |
-
|
631006 |
La Universidad del Saber Científico. Filosofía y Ciencia Arábigo-Judías en el Mundo Latino Medieval |
5 |
Obligatoria |
-
|
- Módulo III: Prácticas Externas
Código
| Nombre de la Asignatura
| Créditos
| Caracter
| Guía
|
631008 |
Prácticas Externas |
10 |
Obligatoria |
-
|
- Módulo IV: Trabajo Fin de Máster
Código
| Nombre de la Asignatura
| Créditos
| Caracter
| Guía
|
631009 |
Trabajo Fin de Máster |
20 |
Obligatoria |
-
|
Perfil genérico - Virtual
- Módulo I: Introducción al estudio de las religiones
Código
| Nombre de la Asignatura
| Créditos
| Caracter
| Guía
|
631103 |
De Atenas a Occidente: La Transferencia de los Conocimientos Helenos a la Europa Renacentista (V) |
4 |
Obligatoria |
|
631102 |
De Bagdad a Córdoba: La Aportación Cultural del Judaísmo Andalusí (V) |
4 |
Obligatoria |
-
|
631105 |
De Oriente a Occidente: La Recepción del Saber en Al-Andalus (V) |
4 |
Obligatoria |
|
631101 |
Estructuras de la Transferencia del Saber (V) |
4 |
Obligatoria |
|
631104 |
Las Minorías Religiosas en la España de los Siglos XV al XVIII (V) |
4 |
Obligatoria |
|
- Módulo II: Especialidad
Código
| Nombre de la Asignatura
| Créditos
| Caracter
| Guía
|
631107 |
Fuentes para el Estudio de las Minorías Étnico-Religiosas en la Península Ibérica de los Siglos XV y XVIII (V) |
5 |
Obligatoria |
|
631106 |
La Universidad del Saber Científico. Filosofía y Ciencia Arábigo-Judías en el Mundo Latino Medieval (V) |
5 |
Obligatoria |
|
- Módulo III: Prácticas Externas
Código
| Nombre de la Asignatura
| Créditos
| Caracter
| Guía
|
631108 |
Prácticas Externas (V) |
10 |
Obligatoria |
|
- Módulo IV: Trabajo Fin de Máster
Código
| Nombre de la Asignatura
| Créditos
| Caracter
| Guía
|
631109 |
Trabajo Fin de Máster (V) |
20 |
Obligatoria |
-
|
Profesorado/Staff Members
- Listado de personal académico/- List of the staff members
Módulo básico/Key module
Estructuras de la transferencia del saber
The Structure for Knowledge Transfer (4 ECTS)
|
Pedro Mantas España
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|
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|
De Bagdad a Córdoba: La aportación cultural del judaísmo andalusí
From Baghdad to Cordoba: The Cultural Contribution of Al-Andalus Judaism (4 ECTS)
|
Maria Ángeles Gallego
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José Martínez Delgado
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|
|
De Atenas a Occidente: La transferencia de los conocimientos helenos a la Europa renacentista
From Athens to the West: the Transfer of Greek Knowledge to Renaissance Europe (4 ECTS)
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Israel Muñoz Gallarte
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Dámaris Romero González
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F. Lautaro Roig Lanzillotta
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Las minorías religiosas en la España de los siglos XV al XVIII
Religious Minorities on the Iberian Peninsula from the15th to the 18th Century (4 ECTS)
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Enrique Soria Mesa
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Antonio J. Díaz Rodríguez
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De Oriente a Occidente: La recepción del saber en al- Andalus
From East to West: The Reception of Knowledge in Al-Andalus (4 ECTS)
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Juan Pedro Monferrer Sala
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Módulo de Especialización/Specialisation Module
La universalidad del saber científico. Filosofía y ciencia arábigo-judías en el mundo latino medieval
The Universalism of Scientific Knowledge. The Arabic and Jewish Philosophy and Science in the Latin World (5 ECTS)
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Nicola Polloni
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Fuentes para el estudio de las minorías étnico-religiosas en la Península ibérica de los siglos XV al XVIII
Sources for the Research on Ethnic-Religious Minorities in the Iberian Peninsula during 15th to 18th CE (5 ECTS)
|
Enrique Soria Mesa
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Rafael Mª Girón Pascual
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|
Horarios y Aulas
HORARIOS
Horarios y aulas 24/25 - Schedule 24/25 (descargar - download)
Horarios y aulas 22/23 - Schedule 22/23 (descargar - download)
Las clases del itinerario virutal serán asíncronas- The virtual itinerary classes will be asynchronous.
RESERVA DE AULAS
Código | Asignatura | Día | Hora | Lugar |
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631003 | De Atenas a Occidente: La Transferencia de los Conocimientos Helenos a la Europa Renacentista | 22-01-2025 | 09:00-13:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA BOTICA - SALA 2 |
631003 | De Atenas a Occidente: La Transferencia de los Conocimientos Helenos a la Europa Renacentista | 22-01-2025 | 15:00-18:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA BOTICA - SALA 2 |
631003 | De Atenas a Occidente: La Transferencia de los Conocimientos Helenos a la Europa Renacentista | 23-01-2025 | 09:00-13:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA BOTICA - SALA 2 |
631003 | De Atenas a Occidente: La Transferencia de los Conocimientos Helenos a la Europa Renacentista | 23-01-2025 | 15:00-18:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA BOTICA - SALA 2 |
631002 | De Bagdad a Córdoba: La Aportación Cultural del Judaísmo Andalusí | 30-01-2025 | 09:00-13:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA PEREZ DE OLIVA - SALA 8 |
631002 | De Bagdad a Córdoba: La Aportación Cultural del Judaísmo Andalusí | 30-01-2025 | 17:00-21:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA PEREZ DE OLIVA - SALA 8 |
631002 | De Bagdad a Córdoba: La Aportación Cultural del Judaísmo Andalusí | 31-01-2025 | 09:00-13:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA PEREZ DE OLIVA - SALA 8 |
631002 | De Bagdad a Córdoba: La Aportación Cultural del Judaísmo Andalusí | 31-01-2025 | 17:00-21:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA PEREZ DE OLIVA - SALA 8 |
631005 | De Oriente a Occidente: La Recepción del Saber en Al-Andalus | 04-11-2024 | 10:00-13:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA ISABEL LOSA - SALA 6 |
631005 | De Oriente a Occidente: La Recepción del Saber en Al-Andalus | 11-11-2024 | 10:00-13:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA ISABEL LOSA - SALA 6 |
631005 | De Oriente a Occidente: La Recepción del Saber en Al-Andalus | 18-11-2024 | 10:00-13:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA ISABEL LOSA - SALA 6 |
631005 | De Oriente a Occidente: La Recepción del Saber en Al-Andalus | 02-12-2024 | 10:00-13:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA ISABEL LOSA - SALA 6 |
631001 | Estructuras de la Transferencia del Saber | 20-01-2025 | 09:00-13:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA BOTICA - SALA 2 |
631001 | Estructuras de la Transferencia del Saber | 20-01-2025 | 15:00-18:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA BOTICA - SALA 2 |
631001 | Estructuras de la Transferencia del Saber | 21-01-2025 | 09:00-13:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA BOTICA - SALA 2 |
631001 | Estructuras de la Transferencia del Saber | 21-01-2025 | 15:00-18:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA BOTICA - SALA 2 |
631007 | Fuentes para el Estudio de las Minorías Étnico-Religiosas de los Siglos XV y XVIII | 24-01-2025 | 09:00-13:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA GINES DE SEPULVEDA - SALA 3 |
631007 | Fuentes para el Estudio de las Minorías Étnico-Religiosas de los Siglos XV y XVIII | 24-01-2025 | 15:00-18:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA GINES DE SEPULVEDA - SALA 3 |
631006 | La Universidad del Saber Científico. Filosofía y Ciencia Arábigo-Judías en el Mundo Latino Medieval | 25-11-2024 | 09:00-13:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA ISABEL LOSA - SALA 6 |
631006 | La Universidad del Saber Científico. Filosofía y Ciencia Arábigo-Judías en el Mundo Latino Medieval | 26-11-2024 | 15:00-18:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA ISABEL LOSA - SALA 6 |
631006 | La Universidad del Saber Científico. Filosofía y Ciencia Arábigo-Judías en el Mundo Latino Medieval | 28-11-2024 | 09:00-13:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA ISABEL LOSA - SALA 6 |
631006 | La Universidad del Saber Científico. Filosofía y Ciencia Arábigo-Judías en el Mundo Latino Medieval | 29-11-2024 | 15:00-18:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA ISABEL LOSA - SALA 6 |
631004 | Las Minorías Religiosas en la España de los Siglos XV al XVIII | 28-01-2025 | 09:00-13:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA BOTICA - SALA 2 |
631004 | Las Minorías Religiosas en la España de los Siglos XV al XVIII | 28-01-2025 | 15:00-18:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA BOTICA - SALA 2 |
631004 | Las Minorías Religiosas en la España de los Siglos XV al XVIII | 29-01-2025 | 09:00-13:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA BOTICA - SALA 2 |
631004 | Las Minorías Religiosas en la España de los Siglos XV al XVIII | 29-01-2025 | 15:00-18:00 | Facultad de Filosofia y Letras Facultad de Filosofia SALA BOTICA - SALA 2 |
Objetivos y Competencias
OBJETIVOS:
El Máster en Pluralismo Religioso: Judíos, Griegos y Árabes desde la Tardoantigüedad a la Edad Moderna trata de satisfacer tres elementos que son esenciales en el actual ordenamiento académico: en primer lugar, introduce temas, motivos y materias que no han sido tratados apenas por los egresados, como son los relativos a las tres religiones mayoritarias, de gran actualidad y controversia, que permiten, además, crear profesionales especializados –procedentes de los grados de Filologías, Historia, Historia del Arte, Filosofía y Teología –ya para tareas investigadoras, ya docentes, ya editoriales, consultoras y relacionadas con los medios de comunicación, entre otras; en segundo lugar, pone de manifiesto el marco en el que se oferta, la Universidad de Córdoba, llamando la atención sobre el patrimonio material e inmaterial de las tres culturas, principal reclamo de la ciudad, cuyas bibliotecas, archivos, museos, centros de investigación y asociaciones son un marco excelente para la temática y periodo concreto en que se centra este máster.
TARGETS:
The M.A. in Religious Pluralism: Jews, Greeks, and Arabs from the Post-Classical Era to the Early Modern Period seeks to complete three essential issues in the current academic order: first, introduce topics, motives and subjects that had not been studied by students such as the relationship between the three majoritarian religions – a very actual and controversial issue. The M.A. allows to train specialised professionals – coming from Bachelor’s Degrees on Philology, History, Art History, Philosophy and Theology – for research’s activities, teaching activities, editorial jobs in publishing houses, consultants and mass media, among others. Secondly, the M.A. highlights its contexts, the University of Cordoba, by calling special attention to the material and immaterial heritage of the three cultures – main claim of the city –, whose Historical libraries, archives, museums, researcher centres and partnerships compound an excellent framework to deal with the main issues and the specific period which this M.A. is focussed on.
COMPETENCIAS/LEARNING OUTCOMES
Básicas/Basic Learninig outcomes (based on the Dublin Descriptors*)
- CB1 - Conocimiento de las técnicas y procedimientos para la investigación y el trabajo profesional con textos y documentos, así como otras obras artísticas. / Have acquired knowledge of techniques and procedures to research and to professionally work with texts and documents, as well as artistic works.
- CB2 - Capacidad para desarrollar proyectos de investigación y, en concreto, la tesis doctoral, y para el desempeño profesional en los ámbitos del libro, los archivos y la historiografía. / Are able to develop research projects, specifically, the PhD, in order to professionally work in the areas related to books, archives and historiography.
- CB3 - Capacidad para integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios. / Have the ability to integrate knowledge and handle complexity, and formulate judgements with incomplete or limited information, but that include reflecting on social and ethical responsibilities linked to the application of their knowledge and judgements.
- CB4 - Capacidad para dirigir, planificar y supervisar equipos multidisciplinares. / Are able to manage, plan, and superintend multidisciplinary teams
- CB5 - Que los y las estudiantes sepan comunicar sus conclusiones –y los conocimientos y razones últimas que las sustentan– a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades. / Can communicate their conclusions, and the knowledge and rationale underpinning these, to specialist and non-specialist audiences clearly and unambiguously.
Generales/Generic Learning Outcomes
- CG1 - Comprender y expresarse en un idioma extranjero, particularmente en inglés, en su ámbito disciplinar. / Can express themselves in and understand a foreign language, particularly English, in their disciplinary field.
- CG2 - Desarrollar habilidades de aprendizaje que les permitan continuar formándose de un modo autónomo. / Have developed the necessary learning skills to be able to continue their study in a self-directed or autonomous manner.
- CG3 - Capacidad de fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance social o cultural en un entorno basado en el conocimiento. / Are able to promote social and cultural development within academic and professional contexts,
- CG4 - Actuar profesionalmente desde el respeto y la promoción de los derechos humanos, los principios de accesibilidad universal de las personas con discapacidad, el respeto a los derechos fundamentales de igualdad y de acuerdo con los valores propios de una cultura de paz y valores democráticos. / Show a professional attitude that respects and promotes human rights; and formulate their position in the ethical and political discussion about the principles of universal accessibility for people with disabilities, respect for the fundamental rights of equality and in accordance with the values of a culture of peace and democratic values.
- CG5 - Ser capaz de gestionar la información y el conocimiento en su ámbito disciplinar, incluyendo saber utilizar como usuario las herramientas básicas en TIC. / Are capable to manage information and knowledge in their disciplinary field, including knowing how to use basic ICT tools.
- CG6 - Ser capaz de aplicar criterios de excelencia en la práctica profesional. / to apply criteria of excellence in the professional practice.
Transversales/Transversal Learning Outcomes
- CT1 - Saber analizar, sintetizar y razonar críticamente sobre los orígenes de la cultura europea y su actualidad. / Analyse, synthesize, and reason critically about the roots of the European culture and present.
- CT2 - Conocer y analizar las características históricas del fenómeno religioso, su situación actual, perspectivas e interrelación con la realidad social de cada época. / Are aware of the historical characteristics of the religious phenomenon, its current situation, perspectives and interrelation with the social reality of each period, and analyse them in a responsible way.
- CT3 - Desarrollar habilidades para el trabajo en equipo / Develop skills for teamwork.
Específicas/Specific Learning Outcomes
- CE1 - Conocer las realidades lingüísticas, culturales, históricas, filosóficas, artísticas y religiosas de las culturas mediterráneas. / Possess knowledge regarding the linguistic, cultural, historical, philosophical, artistic and religious realities of the Mediterranean cultures.
- CE2 - Conocer la realidad lingüística de las culturas mediterráneas. / Apply their knowledge of the diverse linguistic contexts of the Mediterranean cultures.
- CE3 - Conocer la realidad cultural y religiosa del entorno mediterráneo. / To know the cultural and religious realities of the Mediterranean cultures.
- CE4 - Conocer las relaciones histórico-artísticas del entorno mediterráneo. / To know the historical and artistic relationships in the Mediterranean environment.
- CE5 - Conocer las realidades de pensamiento del entorno mediterráneo. / To know the realities of thought of the Mediterranean environment.
- CE6 - Mostrar un dominio conceptual, procedimental y actitudinal para desarrollar un compromiso ético con la paz, la igualdad (de género, culturas, etnias, religiones, etc.) y la interculturalidad. / Show a conceptual, procedural, and attitudinal mastery in order to develop an ethical commitment to peace, equality (gender, cultures, ethnicities, religions, etc.) and interculturality.
- CE7 - Saber relacionar en profundidad representaciones literarias con hechos históricos, sociales y culturales en el ámbito mediterráneo. / Analyse and relate literary representations with historical, social, cultural and religious events in the Mediterranean area.
- CE8 - Ser capaz de asimilar los diversos enfoques teóricos y aplicar las principales metodologías de trabajo a un corpus de datos con objeto de obtener unos resultados que redunden en implicaciones teóricas originales sobre el área de estudio del pluralismo religioso. / Assimilate diverse theoretical approaches and apply the main work methodologies to a corpus of data in order to obtain results that lead to original theoretical implications on the area of study of religious pluralism.
* http://ecahe.eu/w/images/7/76/A_Framework_for_Qualifications_for_the_European_Higher_Education_Area.pdf
Estructuras
Estructuras Organizativas/Organization Structures
Pendiente de aprobación.
Consejo Académico del Máster/M.A. Academic Committee (Pendiente de aprobación)
- Dirección / Direction:
- Israel Muñoz Gallarte (Área Filología Griega)
- Secretaría / Secretary:
- Lourdes Bonhome Pulido (Área de Estudios Árabes e Islámicos)
- Miembros y representantes / Members and representatives
- Pedro Mantas España (Área de Filosofía)
- Antonio José Díaz Rodríguez (Área de Historia Moderna)
- Lautaro Roig Lanzillotta (Ext.)
- María de los Ángeles Gallego García (CSIC.)
Actas de Acuerdos
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Unidad de Garantía de Calidad/Quality Assurance Unit (Pendiente de aprobación)
- Dirección / Direction:
- Dámaris Romero González (Área de Filología Griega)
- Secretaria / Secretary:
- Rafael Mª Girón Pascual (Área de Historia Moderna)
- Miembros y representantes / Members and representatives
- José Martínez Delgado (Ext.)
- María Ángeles Gallego (Ext.)
Actas de Acuerdos
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Seguimiento e Indicadores
Autoinformes e informes anuales de seguimiento
-Pendiente de publicación
Indicadores del Título
2021/2022 |
2022-2023 |
- 30 matrículas de nuevo ingreso
- 175 solicitudes en primera y segunda preferencia
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- 19 matrículas de nuevo ingreso
- 208 solicitudes en primera y segunda preferencia
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Plan de Mejora
-Pendiente de publicación
Prácticas y Movilidad
Prácticas y Movilidad
Prácticas externas
El estudiantado realizará prácticas en empresas privadas e instituciones públicas (10 ECTS), siendo su objetivo básico favorecer la formación práctica de los estudiantes del máster. Será condición necesaria la existencia de un convenio específico de colaboración entre la Universidad y la empresa o institución en la que el estudiante realice las prácticas.
Actualmente, el alumnado puede hacer prácticas en las numerosas y destacadas instituciones con las que tiene convenio la Universidad de Córdoba (http://www.ucoprem2.fundecor.es/). No obstante, este máster cuenta con acuerdos actualizados para la realización de prácticas en las siguientes instituciones que resultan de gran interés para el perfil del estudiantado:
En este punto, se debe tener en cuenta que, si el alumno decide cursar el doble título de máster, las oportunidades de empresas de prácticas se multiplican exponencialmente, abarcando las siguientes instituciones europeas (University of Groningen):
- Internacionales
Inmigración: NGO Committee on Migration, International Organization for Migration, ORAM.
Instituciones por la paz: World Servants, European Centre for Minority Issues, International Conflict Research (INCORE), International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies and United Nations Institute for Disarmament Research.
Género: Women in Progress / Global Mamas and WISCOMP.
Derechos humanos: United Nations, f.e. the High Commissioner for Human Rights, United Nations Development Programme (country offices).
Fundación JoHo.
- Holandesas
Inmigración: VluchtelingenWerk Nederland, Wereldhuis.
Instituciones por la paz: United Network of Young Peacebuilders, Mensen met een Missie, PAX, Cordaid, Oxfam Novib, Terre des Hommes, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ministerie van Veiligheid & Justitie.
Servicios sociales, como la agencia “Oude Westen” en Rotterdam.
Género: Women's Initiatives for Gender Justice, ATRIA Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis and Gender Concerns International.
Derechos humanos: College voor de Rechten van de Mens.
Medios de comunicación: ViceVersa (journalism).
Cross Your Borders.
- Locales/regionales (Groningen)
Inmigración: Stichting INLIA.
Sociaal Planbureau Groningen.
Instituciones por la paz: Police.
Género: Centre for Gender Studies UG.
Internship
Student does an internship in private or public Institutions (10 ECTS). The objective is to advantage the practice formation of students. It should be necessary for the internship an especial collaboration agreement between the University and the company or institution.
Nowadays, the student can do the internship in several and important institutions agreed with the University of Cordoba (http://www.ucoprem2.fundecor.es/). Nevertheless, the M.A. has current agreements for internships in the following institutions closely related to the students’ profile:
In these regards, it must be highlighted that, if the student decides to enrol into the Double Degree Master program, the wide range of internships increase exponentially by covering the following European Institutions (University of Groningen):
- International
Migration: NGO Committee on Migration, International Organization for Migration, ORAM
Peacebuilding: World Servants, European Centre for Minority Issues, International Conflict Research (INCORE), International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies and United Nations Institute for Disarmament Research
Gender: Women in Pogress / Global Mamas and WISCOMP
Human Rights: United Nations, f.e. the High Commissioner for Human Rights, United Nations Development Programme (country offices)
JoHo Foundation
- National (The Netherlands)
Migration: VluchtelingenWerk Nederland, Wereldhuis
Peacebuilding organizations: United Network of Young Peacebuilders, Mensen met een Missie, PAX, Cordaid, Oxfam Novib, Terre des Hommes, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ministerie van Veiligheid & Justitie
Welfare organizations, such as the district “Oude Westen” in Rotterdam
Gender: Women's Initiatives for Gender Justice, ATRIA Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis and Gender Concerns International
Human Rights: College voor de Rechten van de Mens
ViceVersa (journalism)
Cross Your Borders
- Groningen
Migration: Stichting INLIA
Sociaal Planbureau Groningen
Peacebuilding: f.e. Police
Gender: Centre for Gender Studies UG
Trabajo Fin de Máster
Trabajo Fin de Máster/Master's Thesis
Criterios de selección de TFM / Selection criteria of the M.A.’s Thesis
Descargar
Reglamento sobre TFM/Regulation of the M.A.’s Thesis
Descargar
2021/2022
Doble Titulación Internacional
- Convocatoria para la Admisión y Adjudicación de plazas en Itinerarios de Doble Titulación Internacional de Másteres Oficiales (DTIM) curso 2023/2024